Tuesday, December 14, 2010

ASSALAMUALAIKUM..




oke... Memandangkan aku takda idea langsung  nak update belog nie.. Maka hari ini aku decide nak masak.. boleh ke dy nie masak ? hey ! jgn pndang orang sebelah mata tau.. orang kate tak kenal maka tak cinta.. (erk, mcm tak kene je peribahasa ni).. hik hik.. hari ni aku nak masak simple je.. kueh buah melaka.. ade sesetengah org panggil onde-onde.. sbnrnye due2 pun boleh.. same je kot aku rasa.. ape yang penting bende tu sedap.. tak kira la ape nama kueh tu sekalipun, kalau dah sedap org telan jugak, ye dak ? mcm ade satu kueh ni.. namanye kueh SERABAI.. dengar nama pun dah dekah kot aku rasa.. kahkahkah..(ketawa sambil guling2 hentak kaki) kalau ade yang tak tau, ni aku ade letak gambar dia..




                                                                 kuih serabai ;)


lau di tengokkan, takda la se'selekeh' se'serabai' mane kueh ni.. elok, cantik molek je aku nengok.. entah sape la yang letak nama serabai ni kan.. em, kueh ni asal dari melaka.. agaknye la kot.. sebab aku biasa nampak kueh ni bersepah berlambak jual kat pasar malam kat masjid tanah nun.. bentuk dia sekali pandang mcm lempeng arn? tapi kueh ni tebal and kecik sikit diameternya drpd lempeng.. kalau lempeng kan kita makan dgn sambal tumis kan? kalau kueh nie pulak cecah dgn serawa durian.. pergh ! rase dia memang MANTOPP makk ! tp yg tak gemar durian tu, aku tak boleh nak cakap ape la arn.. haha..
oke ! cukup kot pasal serabai nie.. meleret leret pulak intro aku.. maap.. ;)




                                                  *************************************


orait.. awal2 tadi aku kate nak buat kueh raye onde2 kan.. so, lets get started..
first of all, sebelum masak or buat pape dish mesti la kene ade bahan2 dia kan ? oke, nak buat kueh nie sebenarnye mudah sangat.. bak kata cikgu math mod aku dulu.. amat keterlaluan mudah la.. kata org, baby yang baru keluar dari perut mama dia pun tau buat kueh nie.. oke.. itu tipuu.. haha.. kata org lagi, ayam jantan yang dok mengais tanah kat laman tu pun tutup mata je buat onde2 ni.. oke.. itu tipuu lagi.. hakhak.. sudah sudah.. dok melalut lagi aku ni..
oke, kita terus ke bahan2.. ape yang puan2 perlukan kat sini(ceh!mcm chef wan pulak) ialah tepung pulut, air pandan, (kalau susah nak cari pandan, guna pewarna ijau pun boleh), gula melaka(untuk inti),dan kelapa parut(bahagian putih je+campur sikit garam untuk bagi lemak).. tu dia  bahan2 yang kita perlukan.. simple kan ?




untuk buat onde2 nie, mula2 kita perlu masukkan air pandan tadi ke dalam bowl yg puan2 da taruk tepung pulut tadi.. masukkan sikit2 sambil sebelah tangan tu uli2 tepung tu ye.. uli pakai tangan kanan ye..
macam ni..

berapa banyak air nak guna ? soalan yang bagus ! :) em,terpulang kpd puan2 la.. kalau adunan tadi tu da cantik, tak payah tambah air lagi.. karang doh tu jadi lembik sgt, susah pulak nak buat bulat2 kan.. hikhik.. oke.. lepas puan2 uli tepung tu, jadi la mcm ni kan..

oops.. sebelum terlupa.. ade sesetengah orang guna keledek dalam onde2.. tapi dalam resipi ni kita tak guna.. because wanna make it simple.. oke.. lepas da jadi macam tu, kita but doh ni jadi bulat2.. buat kecik2 je tau.. jgn besar sgt.. kang susah pulak orang nak makan.. kalau kecik kan senang.. sekali ngapp je.. keh keh keh..
selepas di gentel tu, jadi la mcm ni..
                                                                     *click to enlarge*

pastu, puan2 masukkan la gula melaka td ke dalam bebola kecik nie.. tapi make sure gula melaka tu di potong kecik2 dulu tau.. jangan pulak di masuk seketul ke dalam bebola tu.. hikhik..
oke.. sesudah itu, bebola kecik tadi direbus la di dalam periuk berisi air mendidih.. 
macam ni..


oke.. lepas dah masak tu, puan2 boleh laa golek2kan onde2 tadi ke atas kelapa..TARRAA !



selepas itu bole laa dihidangkan kepada ahli keluarga mahupun sanak saudara mahupun rakan2 ataupun tetamu2 puan2 ye..selamat mencuba ! :)


p/s: siap satu entry ! :)

No comments:

Post a Comment